Ikke aldersvarende

Da Sigurd var 9 måneder kom sundhedsplejersken på besøg, for at lave Boel testen på ham. Den klarede han fint og blev vurderet aldersvarende.
Da han var 10 måneder gammel, var vi for første gang indlagt, på epilepsihospitalet, sammen med ham. Her blev der lavet en fys test, hvor han også blev vurderet aldersvarende.

Da han var omkring 12-14 måneder blev han henvist til IKH, hvor der blev lavet en fys- og ergotest af ham. Her blev han for første gang vurderet ikke aldersvarende.

Siden dengang har han været igennem en bunke af test, som alle, ikke overraskende, har vurderet ham ikke aldersvarende.
I starten syntes jeg, at det var vildt underligt og nedslående, at læse alle disse vurderinger og beskrivelser af, hvad han ikke kan. Det var som om mine hjerne slet ikke registrerede alle de positive ting, som alle disse test jo også beskrev. Jeg var så fokuseret på alt det han ikke kunne og det gjorde mig trist.

Jeg synes stadig, at det er lidt underligt, at have et barn, som har fået stemplet “ikke aldersvarende” påklistret. Men det gør mig ikke længere trist. Måske fordi en del af mig har erkendt og accepteret, at det er sådan virkeligheden er for ham. Og selv om der er mange ting han ikke kan, er der jo også rigtig mange ting, som han kan. Og vigtigst af alt, så er han en glad og kærlig dreng, med en hel masse humor.

I går modtog vi mail fra skolen med den seneste test, som Sigurd har gennemgået – en kommunikativ og sproglig udregning lavet af skolens talepædagoger. En udredning, som jeg har ventet på længe, for ærligt talt synes jeg, at det er vigtigtere at kunne kommunikere, med andre end dem der kender en godt, end at kunne skære et æble over med en kniv.

Vurderingen var grundig og interessant, og faktisk blev jeg positivt overrasket over hans formåen. Jeg anede fx. ikke, at han kan stikke hånden ned i en pose og identificere tingene i posen, bare ved at føle på dem. Men det kan han, faktisk havde han 8 ud af 10 korrekt og den ene af de fejl han havde, var en bold, som han troede var et æble.

Vurderingen sluttede af med en række forslag til, at forberede og styrke både hans impressive og ekspressive sprog. Inden for den nærmeste fremtid skal vi til møde med blandt andet talepædagogen og herefter skal jeg i gang med, at øve det der sprog og udtale. Lige nu har jeg faktisk lidt optur over endeligt, at få noget professionel hjælp til drengebarnets sproglige vanskeligheder.

image

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *